Chris Berens ontwerpt kunstcultuurprijs Oss

Laatst gewijzigd op: 11-07-2024

De gerenommeerde kunstenaar Chris Berens gaat de trofee ontwerpen voor de kunstcultuurprijs Oss. Deze bijzondere prijs bestaat uit een geldbedrag en deze unieke trofee. Chris Berens is een (inter)nationaal bekende kunstenaar met diepe wortels in Oss.

Eerste ‘kunstcultuurprijs Oss’

Tijdens de Osse Nacht op zaterdag 16 november 2024 reikt de gemeente voor de eerste keer de kunstcultuurprijs Oss uit. We reiken de prijs uit aan kunst-cultuurmakers, die een onderscheidende bijdrage leveren aan de kunst- en cultuursector. Met deze prijs willen we kunst en cultuur dichter bij onze inwoners brengen. En kunst en cultuur in onze regio waarderen en stimuleren. Aanmelden kan tot en met 7 oktober 2024 via de webpagina Kunstcultuurprijs. Een vakjury beoordeelt alle aanmeldingen en kiest vijf genomineerden. Alle genomineerden ontvangen een geldbedrag en de unieke trofee ontworpen door Chris Berens.

Kunstenaar Chris Berens

Chris Berens is geboren en opgegroeid in Oss. Hij studeerde illustratie aan de Academie voor Kunst & Vormgeving in 's-Hertogenbosch. Zijn carrière nam een vlucht na zijn eerste solotentoonstelling in Jaski Gallery Amsterdam in 2005. Vanaf die tijd stelde Berens zijn werk wereldwijd tentoon. Van Amsterdam tot New York en van Tokio tot Los Angeles. Werk van Chris Berens is ook te vinden op prestigieuze internationale kunstbeurzen, zoals TEFAF en Art Basel.

Chris Berends

Bijzondere werken

Een van zijn bijzondere werken is de albumhoes, die hij ontwierp voor Blondie's "Panic of Girls". Deborah Harry en Chris Stein, oprichters van de band, zijn grote bewonderaars van het werk van Chris Berens. Harry noemde hem zelfs ‘De nieuwe Jeroen Bosch’. Dichterbij huis werd Berens het onderwerp van de televisiedocumentaire "Chris Berens, Master of his Magical Universe" van de AVRO. Daarnaast speelde hij een belangrijke rol in de documentaire "Krabbé zoekt naar Van Gogh". Hierin volgde Jeroen Krabbé het pad van Vincent van Gogh met hulp van Nederlandse kunstenaars.
In 2016 presenteerde Museum Jan Cunen een uitgebreide overzichtstentoonstelling met de titel “Chris Berens: een moderne Jeroen Bosch”. De tentoonstelling bood een diepgaande kijk op de ontwikkeling van Berens' unieke stijl. Deze omschrijft men vaak als een mix van lichtelijk duistere sprookjes met obsessie voor detail.

Atelier

Het atelier van Chris Berens staat vol met opgezette dieren, laboratorium-gereedschap en stapels boeken. “Het is lekker om nergens niks te hebben. Plaatjes, films, boeken, de stad waar ik woon, het bos waar ik wandel, alles komt in mijn hoofd.” zegt Chris, als hij in gedachten verzonken voor zich uit staart. Zijn schilderijen nodigen de kijker uit in een mysterieuze, buitenaardse wereld. Met een spel van licht en schaduw, geïnspireerd door zowel 19e-eeuwse fotografie als de Oude Meesters uit de 17e eeuw.

Achtergrondinformatie

De kunstcultuurprijs Oss ontstond uit een motie van de SP en PvdA, die de gemeenteraad al eerder aannam. Met alle ontwikkelingen in de Osse kunst en cultuur van de afgelopen en volgende jaren is de kunstcultuurprijs Oss een waardevolle prijs om talent te stimuleren en waarderen. Het gaat hier niet om een politieke prijs. De vakjury beslist tenslotte wie de prijs wint.