Kunstcultuurprijs Oss voor vernieuwende cultuurmakers

Op 16 november 2024 reiken we voor de eerste keer de kunstcultuurprijs Oss uit. Vervolgens reiken we iedere drie jaar de kunstcultuurprijs uit aan cultuurmakers die een onderscheidende bijdrage leveren aan de kunst- en cultuursector. Deze prijs is bedoeld om kunst en cultuur dichter bij de inwoners van onze gemeente te brengen. De winnaar ontvangt een bijzondere trofee en een bedrag van € 10.000. Maar ook genomineerden ontvangen een prijs.

Logo kunstcultuurpijs Oss

Wie komt in aanmerking voor de kunstcultuurprijs Oss?

Iedere kunst-cultuurmaker (amateur of professioneel), cultuurvereniging of -stichting, makers-collectief of culturele organisatie uit gemeente Oss kan in aanmerking komen voor de kunstcultuurprijs. Daarbij gelden een aantal uitgangspunten:

• Heeft de cultuurmaker, vereniging of organisatie een bijzondere ontwikkeling tot stand gebracht?
  • Heeft de cultuurmaker, vereniging of organisatie een vernieuwend idee gelanceerd?
  • Heeft de cultuurmaker, vereniging of organisatie op het gebied van kunst en cultuur iets ‘overhoop’ gehaald in positieve zin, wat fundamenteel iets veranderde?

Kijk voor de voorwaarden in het reglement:

Hoe meld ik een initiatief aan?

Aanmelden kan vanaf 4 juni 2024. Kent u een cultuurmaker, vereniging of een organisatie (amateur of professioneel), die zich de afgelopen periode op een bijzondere manier heeft ingezet voor kunst en cultuur in gemeente Oss? Of die nieuwe initiatieven ontwikkelde? En vindt u dat deze de kunstcultuurprijs verdient? Of wilt u zelf de prijs winnen? Het maakt voor de vakjury niets uit of de cultuurmaker zelf de aanmelding regelt of dat u een cultuurmaker voordraagt. Het aantal aanmeldingen voor eenzelfde cultuurmaker heeft geen invloed op de beoordeling. Meld u aan of draag een kandidaat voor, uiterlijk maandag 7 oktober 2024.

Wie zit er in de jury?

De jury bestaat uit drie vakmensen, die actief zijn in kunst en cultuur. De vakjury beoordeelt alle inzendingen die tot en met maandag 7 oktober 2024 zijn binnengekomen. Uit alle inzendingen kiest de jury vijf genomineerden voor de kunstcultuurprijs Oss. Uit deze vijf genomineerden kiest de vakjury een winnaar. De winnaar wordt op 16 november 2024, tijdens De Osse Nacht, bekendgemaakt.

Wat wil de vakjury weten?

De jury wordt enthousiast van cultuurmakers die een onderscheidende bijdrage leveren aan de kunst en cultuursector. Stel uzelf of uw organisatie voor aan de jury met een korte biografie of beschrijving en stuur een portfolio van recent werk in. Motiveer waarom u als cultuurmaker, vereniging of organisatie in aanmerking komt voor de kunstcultuurprijs Oss. Vertel ook wat u met het winnen van één van de prijzen wilt doen.

Wat winnen de genomineerden?

De winnaar van de kunstcultuurprijs Oss krijgt een bijzondere trofee en een bedrag van € 10.000. De overige vier genomineerden ontvangen een bijzondere trofee en € 1.000.

Waar kan ik terecht met vragen?

Misschien heeft u na het lezen van deze informatie toch nog vragen. Mail uw vraag naar kunstcultuurprijs@oss.nl.