De Toegang Zorg en Welzijn is telefonisch bereikbaar tussen 9.00 en 13.00 uur.
Contact over zorg en welzijn
Hebt u een vraag over zorg en welzijn? Wilt u bijvoorbeeld meer weten over mantelzorg of vervoer? Of over de hulp en hulpmiddelen van de Wmo? Misschien vindt u het antwoord op ons handige Portaal. Staat het antwoord er niet bij? Of heeft u meer hulp of professionele hulp nodig? Neem gerust contact met ons op.
Contact
- Bel via het centrale nummer 14 0412.
- Stuur een mail: zorgenwelzijn@oss.nl (Wmo-aanvraag? Bel dan liever.)
- Of bezoek een inloopspreekuur van het Sociaal Team in uw wijk of dorp.
Veelgestelde vragen
Wat gebeurt er als ik bel?
De medewerkers van de Toegang hebben een achtergrond in de zorg. Ze zijn bijvoorbeeld opgeleid als maatschappelijk werkende, verpleegkundige of jeugdhulpverlener. Het gesprek is bedoeld om helder te krijgen wat uw situatie precies is en waar u hulp bij nodig hebt. Daarna denkt de medewerker met u mee over oplossingen. Wat kunt u zelf nog? Wie kunnen u helpen: uw kinderen, een buurvrouw? Misschien een vrijwilliger?
Vaak kan de medewerker uw vraag direct beantwoorden. Soms is er meer nodig. Bijvoorbeeld professionele zorg of een voorziening. Dan krijgt u een afspraak voor een gesprek. Bijvoorbeeld met een medewerker van het Sociaal Team of een Wmo-consulent.
Vaak kan de medewerker uw vraag direct beantwoorden. Soms is er meer nodig. Bijvoorbeeld professionele zorg of een voorziening. Dan krijgt u een afspraak voor een gesprek. Bijvoorbeeld met een medewerker van het Sociaal Team of een Wmo-consulent.
Waar kan ik terecht met een vraag over een kind?
Voor vragen over een kind kunt u terecht bij uw huisarts, maatschappelijk werker, school, kinderdagverblijf, consultatiebureau of Centrum Jeugd en Gezin. Lees meer over opgroeien en opvoeden.
Let op: gaat het om een hulpmiddel of aanpassing voor een kind? Bijvoorbeeld een rolstoel of woningaanpassing? Neem dan contact op met de Toegang via 14 0412.
Let op: gaat het om een hulpmiddel of aanpassing voor een kind? Bijvoorbeeld een rolstoel of woningaanpassing? Neem dan contact op met de Toegang via 14 0412.
Waar kan ik hulp krijgen bij het stellen van mijn vraag?
U kunt een cliëntondersteuner vragen. Dit is een onafhankelijke persoon die u gratis begeleidt bij het vinden van de juiste zorg of voorziening. Een cliëntondersteuner kan bijvoorbeeld helpen met het voorbereiden van het gesprek en/of aansluiten bij het gesprek. Of meedenken wat u kunt doen als u niet tevreden bent over het besluit van de gemeente. Lees hoe u een cliëntondersteuner regelt.
Ik wil Wmo aanvragen. Kan dat ook via de website?
Nee. Dat kan niet in de gemeente Oss. Bel de Toegang via 14 0412.
Waar kan ik huiselijk geweld melden?
Hebt u te maken met huiselijk geweld, kindermishandeling of ouderenmishandeling? Of hebt u een vermoeden? En wilt u hierover advies vragen of een melding doen? Bel Veilig Thuis: 0800-2000. Dit telefoonnummer is gratis en 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar. Lees meer over Veilig Thuis.
Waar kan ik zorg en overlast melden?
Het kan zijn dat iemand in uw omgeving verontrustend gedrag vertoond door een psychische aandoening. Het is dan fijn om het probleem te bespreken met een zorgverlener. U kunt daarvoor terecht bij het Meld- en adviespunt zorg en overlast.
Moet ik betalen voor de hulp?
U betaalt niets voor de hulp van de Toegang, het Sociaal Team of de Wmo-consulent. Krijgt u op een later moment professionele hulp of een hulpmiddel, dan kan het zijn dat u daaraan moet meebetalen.