Scholen uit Oss strijden tegen verspilling in E-waste Race

Scholen uit Oss strijden tegen verspilling in  E-waste Race

Negen basisscholen uit de gemeente Oss doen van 16 september tot en met 10 oktober mee aan de E-waste Race. De wedstrijd ging officieel van start met een kick-off op 11 september met wethouder Dolf Warris op OBS Mettegeupel in Oss. De kinderen zorgen ervoor dat zoveel mogelijk klein elektronisch afval een tweede leven krijgt en dat het op de juiste plaatsen wordt ingeleverd. Zo leveren zij een prachtige bijdrage aan de circulaire economie!

Tijdens de E-waste Race leren kinderen op een interactieve manier over onderwerpen als consuminderen, grondstof schaarste, hergebruik, repareren en recyclen. Met gastlessen door gedreven experts zijn de leerlingen klaar om ook daadwerkelijk hun steentje bij te gaan dragen aan het circulair maken van Nederland. Dit doen zij door in de komende weken zoveel mogelijke oude en kapotte elektronische apparaten aan anderen door te geven, te laten repareren of in te zamelen voor recycling, onder meer op het Duurzaamheidsplein in Oss.

Wethouder Dolf Warris:

‘De hoeveelheid elektronisch afval neemt toe en vormt een probleem voor ons milieu. Maar door het apart inleveren van dit afval, dat we ook wel ‘e-waste’ noemen, kunnen we hier weer nieuwe producten van maken. Zo besparen we grondstoffen en hebben we minder vervuiling.’

Duurzaamheidsplein Oss

Inwoners van Oss kunnen hun elektronisch afval afgeven bij onder meer het Duurzaamheidsplein. Hier werken de milieustraat, demontagehal, het kringloopbedrijf en het Repair Café Oss samen om zoveel mogelijk grondstoffen en apparaten te hergebruiken. Dolf Warris: ‘Met deze samenwerking lopen we landelijk voorop en daar zijn we trots op!’

Inleveren elektronisch afval

Wil jij ook je elektronisch afval inleveren? Inwoners van Oss kunnen kosteloos hun witgoed, zonnepanelen (max. 10 stuks) en oude elektrische apparaten afgeven bij het Duurzaamheidsplein, Maaskade 28 in Oss. En ben je al bekend met het Repair Café Oss? Daar kun je jouw kapotte apparaat een tweede leven geven. Op de webpagina Repaircafés zie je waar en wanneer het eerstvolgende Repair Café is.

Over de E-waste Race

De E-waste Race Oss is mogelijk gemaakt door de gemeente Oss, Race Against Waste en Stichting OPEN. De basisscholen die in Oss meedoen zijn: OBS Mettegeupel, De Lockaert, Sterrebos, Het Baken, Klimop, St. Lambertus, De Linde, ’t Kleurenbos en ‘t Schrijverke.