Plan voor wonen, ontmoeten en sporten in Macharen

Laatst gewijzigd op: 11-06-2024

Het definitieve plan voor wonen, ontmoeten en sport in Macharen ligt op koers voor de vaststelling door de gemeenteraad in oktober 2024. Het plan wijkt af van de plannen uit het najaar van 2023. Er zijn aanpassingen doorgevoerd om het plan financieel haalbaar te houden. Het behoud van alle voorzieningen in de Bongerd en tennisclub LTC de Brug en gevarieerde woningbouw op korte termijn blijven de belangrijkste uitgangspunten.

Wat zijn de aanpassingen?

Samen met het dorp hebben we hard gewerkt aan een plan voor wonen, ontmoeten en sport in Macharen. Met dit plan zorgen we voor samenhang tussen het nieuwe sociale hart van Macharen met De Bongerd, de tennisclub en de woningbouw. Met dit plan worden de Bongerd en LTC de Brug verplaatst naar de voormalige voetbalvelden in de hoek richting de Dorpenweg. Deze verplaatsing en de gebiedsontwikkeling draagt bij aan de toekomst van het dorp. De gemeenteraad heeft het scenario voor wonen, ontmoeten en sport in Macharen in september 2023 goedgekeurd. Na deze goedkeuring hebben we het plan verder uitgewerkt.
We hebben een ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd in december 2023. Dat was belangrijk, omdat op 1 januari de nieuwe Omgevingswet in ging. Als een ontwerpplan ter inzage wordt gelegd, kan dit later nog verder uitgewerkt worden. Het blijkt dat onder andere het bouwrijp maken van het gebied meer geld kost dan verwacht en ook de kosten voor de openbare ruimte zijn relatief hoog in dit gebied. Dit heeft gevolgen voor het plan.

Wat zijn de gevolgen?

We hebben naar verschillende oplossingen gekeken om het tekort te verminderen. Het is namelijk wettelijk verplicht dat een bestemmingsplan economisch uitvoerbaar is. Kort samengevat zijn de belangrijkste veranderingen; De Bongerd en de buitenruimte worden kleiner, maar wel groter dan de huidige Bongerd. Met name de huiskamer, de gymzaal en het terras worden iets kleiner dan eerder in het scenario opgenomen was. Ook komen er – uiteraard in overleg met Mooiland - wat minder sociale huurwoningen (namelijk 8 in plaats van 12) en meer zelfbouwkavels. Belangrijk is dat we ook in dit aangepaste plan alle wensen nog steeds respecteren en alle functies in de Bongerd kunnen behouden en op korte termijn gevarieerde woningbouw mogelijk kunnen maken.
De planning is om het bestemmingsplan in oktober 2024 ter vaststelling aan te bieden aan de raad.