Nieuw sociaal hart voor Macharen

Goed nieuws voor Macharen! De gemeenteraad heeft donderdag 17 oktober ingestemd met het nieuwe bestemmingsplan Macharen-West. Daarmee is de weg vrij voor het nieuwe sociale hart voor Macharen met ruimte voor wonen, ontmoeten en sport.

Het plan maakt de bouw van ongeveer 55 huur- en koopwoningen mogelijk voor verschillende doelgroepen. Er komen vrijstaande en half vrijstaande woningen, rijtjeswoningen en een aantal appartementen die passen in de dorpse woonomgeving. De tennisbanen worden verplaatst en de Bongerd wordt een nieuw multifunctioneel gemeenschapshuis. Daarin komt ook ruimte voor een kinderdagverblijf en de kantine van de tennisvereniging.

Leefbaarheid

Wethouder Sidney van de Bergh: “Dit is echt heel goed nieuws voor Macharen. Het dorp krijgt niet alleen een nieuw gemeenschapshuis en nieuwe tennisbanen. Het zorgt er ook voor dat een hele groep Macharenaren in hun eigen dorp kan blijven wonen. En dat is voor de leefbaarheid in het dorp heel belangrijk.”

In de ontwikkeling van het plan heeft de gemeente nauw samengewerkt met de inwoners van Macharen. Er werd een Kopgroep Macharen samengesteld, die samen met de gemeente het nieuwe sociale hart van het dorp heeft vormgegeven.

Als onderdeel van het plan worden de drie bestaande tennisvelden naar de hoek in de richting van de Dorpenweg verplaatst. Tussen de tennisbanen en de bestaande woningen komt het nieuwe multifunctionele gemeenschapshuis de Bongerd te liggen. Door het verplaatsen van de Bongerd ontstaat er ruimte voor een goede ontsluiting van de nieuwbouwwijk. Tussen de tennisbanen en nieuwbouwwoningen komt een zogenoemde wadi. Daarin wordt bij veel regen het water opgevangen.

Planning

Nu de gemeenteraad het bestemmingsplan heeft vastgesteld, kan de gemeente de volgende stap zetten. De voorbereidingen voor de start van de woningbouw zijn al in gang gezet. De planning is om begin 2025 te starten met het bouwrijp maken van een gedeelte van het terrein. Vervolgens kan gestart worden met de eerste fase van de woningbouw. Als het gaat om De Bongerd start binnenkort de ontwerpfase.