Gemeente Oss verwerkt reacties opiniecommissie in plan van de Duurzame Polder

De gemeente Oss heeft de reacties van de opiniecommissie op het plan Duurzame Polder verwerkt in het Voorkeursalternatief (VKA). Het gaat om het deel van de Duurzame Polder op het Osse grondgebied. In de raadsinformatiebrief van 3 september 2024 informeert het college B&W de gemeenteraad over deze aanpassing van het VKA.

Respecteren 2 km afstandsnorm

Het VKA voor de Duurzame Polder is in het voorjaar gepresenteerd en besproken door inwoners, belangengroep en de raden. Op 4 april 2024 benadrukte de opiniecommissie Ruimte dat de raad de minimale afstand van twee kilometer tussen de geplande windturbines en de bebouwde kom wil respecteren. Bovendien maakte de Osse raad duidelijk dat een uitbreiding van het VKA naar het noordoostelijke deel van het zoekgebied niet wenselijk is.

Aanvullend onderzoek

Na de opiniecommissie van 4 april zijn aanvullende onderzoeken uitgevoerd: een berekening energieopbrengst, een ecologische risicoanalyse en een landschappelijke analyse. De resultaten van deze onderzoeken zijn te vinden op de website van de Duurzame Polder.

Uitbreiding VKA richting Gewandeweg

Het college van Oss heeft gekozen voor een uitbreiding van het VKA in noordelijke richting, ter hoogte van de Gewandeweg. Deze keuze onderstreept de noodzaak van passende compenserende maatregelen voor onder meer natuurwaarden. Hij vraagt ook om nauwe samenwerking met de provincie. Wethouder Kees van Geffen: ‘Het is een complexe puzzel. We denken dat we hiermee de beste balans gevonden hebben tussen alle belangen.’

Programma Duurzame Polder

De komende maanden ronden de gemeenten Oss en ’s-Hertogenbosch de resterende onderzoeken af voor het Programma Duurzame Polder. Het Programma (incl. VKA) en de bijbehorende rapporten liggen daarna formeel ter inzage voor zienswijzen, waarna de raden over het programma kunnen besluiten.

Kijk voor meer informatie op de website van Duurzame Polder