Medewerkers van de gemeente kunnen bij u thuis langskomen. Bijvoorbeeld om uw situatie te bespreken. Dit helpt ons om onze dienstverlening beter op uw wensen af te stemmen. Soms komen we langs om te controleren of u de juiste uitkering krijgt of om uw inschrijving bij de gemeente te checken. Hieronder leest u meer over hoe een huisbezoek werkt.
Bijstand en huisbezoek
Wanneer is het huisbezoek?
We maken bijna altijd een afspraak voor een huisbezoek. Soms komen we onverwacht, bijvoorbeeld als we u niet kunnen bereiken en ons zorgen maken. Huisbezoeken zijn meestal op werkdagen tussen 9.00 uur en 16.00 uur. Alleen als het echt niet anders kan, komen we buiten deze tijden langs.
Wie doet een huisbezoek?
Meestal komen er twee medewerkers van de gemeente. Zij kunnen zich legitimeren met een pasje waarop hun naam en functie staat. Soms komt er iemand mee van een andere organisatie, bijvoorbeeld ONS welzijn. We bespreken dit van tevoren met u. Vertrouwt u het niet? Bel dan de gemeente op 14 0412.
Toestemming voor het huisbezoek
Medewerkers leggen uit waarom ze komen. Ze vragen altijd schriftelijke toestemming om binnen te komen. Ook als er een afspraak is. Dit doen we omdat we uw privacy respecteren.
Medewerkers die komen controleren of uw gegevens kloppen, volgen strenge regels. Deze staan in het 'protocol huisbezoek'.
Medewerkers die komen controleren of uw gegevens kloppen, volgen strenge regels. Deze staan in het 'protocol huisbezoek'.
Weigeren van het huisbezoek
U mag een huisbezoek weigeren. Is het bezoek bedoeld om te controleren of u de juiste uitkering krijgt? Dan kan weigeren gevolgen hebben voor uw uitkering of aanvraag. Soms kan het ook invloed hebben op uw inschrijving bij de gemeente.
Wat gebeurt er tijdens een huisbezoek?
Dit hangt af van de reden van het bezoek. We kunnen verschillende vragen stellen, zoals:
- Hoe is de situatie thuis?
- Hoe ziet uw omgeving eruit?
- Heeft u vragen of problemen waarbij de gemeente kan helpen?
- Kunt u gebruik maken van gemeentelijke voorzieningen?
We kunnen ook controleren of de informatie die u ons gaf klopt. Het kan zijn dat we daarvoor samen uw woning bekijken. Wij vragen altijd toestemming om bijvoorbeeld in een kamer te kijken.
- Hoe is de situatie thuis?
- Hoe ziet uw omgeving eruit?
- Heeft u vragen of problemen waarbij de gemeente kan helpen?
- Kunt u gebruik maken van gemeentelijke voorzieningen?
We kunnen ook controleren of de informatie die u ons gaf klopt. Het kan zijn dat we daarvoor samen uw woning bekijken. Wij vragen altijd toestemming om bijvoorbeeld in een kamer te kijken.
Wat gebeurt er na een huisbezoek?
Na het bezoek maken medewerkers een verslag. Hierin staat wat er is besproken en welke afspraken zijn gemaakt. Dit helpt ons om een besluit te nemen. Soms vragen we nog aanvullende informatie.
U kunt het verslag altijd opvragen bij de gemeente. Bent u het niet eens met het verslag? Dan kunt u om een aanpassing vragen.
U kunt het verslag altijd opvragen bij de gemeente. Bent u het niet eens met het verslag? Dan kunt u om een aanpassing vragen.