Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Deze wet moet ongewenst gedrag van verhuurders voorkomen. Zoals te hoge borg vragen, oneerlijke servicekosten rekenen, discrimineren en bedreigen. Daarnaast moeten werk contract en huurcontract gescheiden worden. Dat maakt arbeidsmigranten minder afhankelijk van hun werkgever. In de Wet goed verhuurderschap staan regels waaraan verhuurders zich moeten houden. Werken verhuurders niet volgens die regels? Dan kan een huurder dit bij de gemeente melden. De gemeente kan daarbij een waarschuwing of boete geven aan de verhuurder.
Discriminatie
Intimidatie
Schriftelijkheidsvereiste
Informatieverstrekkingsplicht
- rechten en plichten van de huurder over de woning (die niet in het huurcontract staan)
- de hoogte van de borg en wanneer huurders die terugkrijgen als het huurcontract stopt
- contactinformatie waar de huurder de verhuurder kan bereiken
- informatie van het meldpunt ongewenst verhuurgedrag
- de servicekosten: verhuurders moeten een compleet overzicht van de kosten laten zien.
Verbod op het in rekening brengen van dubbele bemiddelingskosten
In het bijzonder voor verhuurbemiddelaars stelt dit wetsvoorstel dat het niet is toegestaan om dubbele bemiddelingskosten in rekening te brengen. Bemiddelingskosten heten in de praktijk soms ook contract of administratiekosten, ook dat is dan niet toegestaan.
Waarborgsom
Servicekosten
De verhuurder moet elk jaar schriftelijk een uitleg maken van de gemaakte servicekosten en deze delen met de huurder. Ook moet bij de berekening, uitleg en verhoging van het voorschotbedrag aan de wettelijke regels worden voldaan (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7).
Verhuur aan internationale werknemers
- Huurcontract los van de werkovereenkomst vastleggen. Bij arbeidsmigranten moet het contract met de werkgever en het huurcontract apart worden overeengekomen.
- Huurders schriftelijk informeren in een taal die zij begrijpen.
Meldpunt voor huurders
Vanaf 1 januari 2024 moet elke gemeente een meldpunt hebben. Daar kunnen huurders en woningzoekenden een melding doen als de verhuurder zich niet aan de 7 regels van goed verhuurderschap houdt. Maak digitaal een melding..
Huurders van een woningcorporatie kunnen een klacht indienen bij de corporatie die de woning verhuurt. Die handelt de klacht zelf af.