Ondernemer Spectro: We zijn iedere dag bezig met onze toekomst

Ondernemer Spectro: We zijn iedere dag bezig met onze toekomst

Bij Spectro hebben ze een missie. Het Osse familiebedrijf wil met innovatieve reinigingsmiddelen en -concepten de schoonmaakmarkt veranderen. Duurzaamheid en circulariteit zijn daarin verweven tot in de details. ‘We proberen overal kansen te zien’, vertelt mede-eigenaar Laurens Metternich.

De Spectro-directie bestaat uit Laurens, Alissa en Quintus Metternich. In 2018 namen ze het bedrijf over van hun ouders (en oprichters) Clemens en Trix. ‘Als familiebedrijf ben je niet alleen bezig met deze week of dit jaar, maar ook met de verre toekomst’, vertelt Laurens.
‘Maar wat is toekomstbestendigheid?’, vraagt hij zich hardop af. ‘Hoe zorgen we dat onze organisatie klaar is voor de toekomst? En dat onze producten dat ook zijn? Daar zijn we iedere dag mee bezig. Bijvoorbeeld door ons af te vragen of bepaalde grondstoffen in de toekomst nog wel beschikbaar zijn. Of na te denken over de impact van onze producten. En met welke toekomstige uitdagingen krijgen onze klanten eigenlijk te maken?’

Duurzaam gebruik

Wanneer Laurens het ‘station’ logistiek in de life cycle doorneemt, vallen termen als optimale beladingsgraad, superconcentraten en freight sharing, stuk voor stuk speerpunten om ook de logistieke fase duurzamer in te richten.
De grootste milieuwinst boekt Spectro echter door te focussen op duurzaam gebruik van producten. Immers: reinigingsmiddelen die nog niet op zijn, hoef je ook niet te vervangen. Met slimme doseersystemen, handige kleurcodes, heldere pictogrammen en - niet te vergeten - opleiding en training investeert Spectro voortdurend in een efficiënte schoonmaakketen.

'Kansen zien is de beste voedingsbodem voor nieuwe innovaties'

‘Nee’ zeggen

Last but not least: de eindfase van de verpakkingen. Die zijn veelal van kunststof. ‘We werken al veel met Recycle Bottles, gemaakt van 100 procent gerecycled kunststof’, vertelt Laurens. ‘Verder denken we in de ontwerpfase van onze verpakkingen al na over de recycling of hergebruik daarvan.’
Soms moet je als innovatieve ondernemer harde keuzes maken en zelfs ‘nee’ durven zeggen, stelt Laurens. “Bijvoorbeeld tegen het gebruik van bepaalde grondstoffen of virgin materialen in verpakkingen. Sommige klanten vinden dat niet altijd fijn, maar op de lange termijn is dit tóch beter voor ze. Dus kiezen we voor duurzamere alternatieven.” Tot slot biedt Spectro ondernemers de kans om verpakkingen te retourneren via hun eigen Recycle Factory. Daar worden verpakkingen gewassen en opnieuw ingezet, of het kunststof wordt gebruikt voor nieuwe verpakkingen. ‘Zo maken we de keten rond’, aldus Laurens.

Persoonlijk en zakelijk belang

Waarom ze bij Spectro zo veel investeren in duurzaamheid en circulariteit? Dat is tweeledig, legt Laurens uit. ‘Ten eerste willen we een mooie wereld achterlaten voor de generaties na ons. Maar er is ook gewoon een zakelijk belang.’
Dat zakelijke belang is onlosmakelijk verbonden met de wet- en regelgeving. Laurens: ‘Daar moeten we aan blijven voldoen, om over tien, twintig of vijftig jaar nog steeds een gezond bedrijf te zijn. Die verantwoordelijkheid voelen we, voor ons én voor alle mensen die voor Spectro werken. Natuurlijk mopperen ook wij wel eens op de vele regels en wetten. Maar we proberen er vooral kansen in te zien: de beste voedingsbodem voor nieuwe innovaties.’