Participatie Oss Aardgasvrij

Voordat een gebied van het aardgas af kan, moeten de woningen en overige gebouwen daar klaar voor zijn. Zo moeten deze goed geïsoleerd worden en is het belangrijk dat er voldoende schone lucht naar binnen kan komen (ventilatie). Om dat op een slimme manier aan te kunnen pakken, gaat de gemeente met woningeigenaren en verhuurders in gesprek. De gemeente neemt hiervoor het initiatief.
In het najaar van 2024 en begin van 2025 laat de gemeente Oss door een adviesbureau onderzoeken welke warmteoplossing (vervanger voor aardgas) het beste bij een gebied past. Dat kan een collectieve vorm zijn van een warmtenet waarop meerdere woningen worden aangesloten of een individuele oplossing in de vorm van een warmtepomp. Of tussenoplossing. De gemeente hoopt eind 2025, begin 2026 daar voor uw gebied meer duidelijkheid over te geven.
Zodra duidelijk is welke warmteoplossing in een gebied het beste past, gaat de gemeente ook hierover met de woningeigenaren en verhuurders in gesprek. Ook in dit geval ligt het initiatief bij de gemeente.